Procedura recenzowania
- Po zakwalifikowaniu artykułu przesłanego przez Autora jako zgodnego z profilem czasopisma, redaktor naczelny po ewentualnej konsultacji z redaktorami tematycznymi, dokonuje wyboru dwóch niezależnych recenzentów spoza jednostki naukowej afiliowanej przez Autora publikacji. Wybór recenzentów dokonywany jest spośród autorytetów uznanych w danej dziedzinie, przy czym wybrany recenzent musi gwarantować: niezależność opinii; brak konfliktu interesów, wyrażający się w szczególności brakiem bezpośrednich relacji osobistych, bądź służbowych z Autorem manuskryptu oraz bezpośredniej współpracy naukowej w ciągu ostatnich dwóch lat poprzedzających rok przygotowania recenzji; zachowanie poufności co do zawartości merytorycznej materiałów, jak i opinii o nich.
- Do oceny artykułów w języku obcym, co najmniej jeden z powołanych recenzentów musi być afiliowany w jednostce naukowej lub instytucji zagranicznej innej niż Autor pracy.
- Po wyborze recenzentów, redaktor naczelny kontaktuje się z nimi określając tematykę publikacji (opis lub streszczenie), wymagany zakres recenzji oraz termin jej sporządzenia.
- Po przyjęciu oferty przez recenzentów, redakcja wysyła im pełen tekst artykułu wymagającego recenzji.
- Recenzja artykułu odbywa się standardowo według procedury “double blind review”, co oznacza, że Autorzy i recenzenci nie znają swoich tożsamości. Przed wysłaniem artykułu do recenzenta redakcja dokłada wszelkich starań, by z treści artykułu usunąć wszelkie informacje mogące zidentyfikować Autora. Redakcja w uzasadnionych przypadkach dopuszcza inne procedury recenzji, jednakże w takim przypadku recenzent zobowiązany jest podpisać deklarację o braku konfliktu interesów.
- Personalia recenzentów są niejawne i mogą być odtajnione wyłącznie na prośbę Autora i za zgodą recenzenta, szczególnie w przypadku recenzji negatywnej lub manuskryptu zawierającego elementy dyskusyjne.
- Recenzent przekazuje sporządzoną recenzję w postaci elektronicznej na adres mailowy redakcji podany w korespondencji. Poza formularzem recenzji recenzent przekazać może również swoje uwagi w formie komentarzy naniesionych w elektronicznej wersji recenzowanego artykułu.
- Po wpłynięciu recenzji, redakcja:
- może poinformować Autora o jej wpłynięciu (w przypadku recenzji nie wymagającej poprawek, lub konieczności wprowadzenia tylko drobnych zmian o charakterze redakcyjnym),
- kieruje recenzję zawierającą uwagi krytyczne do Autora, który dokonuje wymaganych poprawek, a w przypadku uwag, z którymi się nie zgadza – przygotowuje odpowiedzi na recenzję,
- kieruje ponownie artykuł do recenzenta po wprowadzeniu przez Autora zmian – jeżeli recenzent stwierdzi konieczność ponownej recenzji.
- Decyzję ostateczną o druku artykułu naukowego podejmuje redaktor na podstawie analizy uwag zawartych w recenzji oraz ostatecznej wersji artykułu dostarczonej przez Autora.
- W przypadku recenzji dyskwalifikującej artykuł, redaktor naczelny podejmuje decyzję o odrzuceniu pracy bądź kieruje artykuł do innego recenzenta.
- Końcowa wersja artykułu przesyłana jest do redaktora językowego oraz redaktora statystycznego (jeżeli zachodzi taka potrzeba), a następnie – po złamaniu i zmakietowaniu – zostaje wysłana do Autora w celu dokonania korekty autorskiej.
- Teksty o charakterze nienaukowym nie wymagają recenzji i są kwalifikowane do druku bezpośrednio przez redaktora naczelnego.